Kateřina Lustigová - blogerka roku
BLOGOVÁNÍ, SPOLUPRÁCE A KOMERCE VOL. 2

Článek na téma spolupráce jsem psala už dva roky zpátky a původně měl tohle bejt text, kterej ten původní nahradí. Jenže jsem si ten článek teď po dlouhý době přečetla zase a souhlasím s každým jedním slovem, co jsem už tenkrát napsala. Jediný, co tam nesedí, je seznam spoluprací. Ani jedna z nich už není aktuální (až na to, že gril od Weberu pořád mám a moc ráda ho používám). Nechávám v článku ale právě i ten seznam spoluprací. Myslím, že na něm jde krásně vidět, jak jsem se od tý doby posunula a že nad vším přemýšlím už zase trochu víc. Pro původní článek proto prosím mrkněte SEM.

A jelikož se tady nechci opakovat, tak v tomhle článku spíš sepíšu, co se kolem mě, spoluprací a blogu děje teď. Dostávám na to pořád strašně otázek a myslím, že je fér to pořádně vysvětlit. Sice mám za to, že o tom mluvím na Instagramu dost otevřeně, ale sledujících je pořád víc a chci, aby to bylo někde „černý na bílym“.

Ještě než se do toho pustím, ale zopakuju, že každýmu blogerovi (slovo influencer mi dělá v tomhle tvaru problém napsat) to vyhovuje jinak a určitě nechci soudit ani hodnotit nikoho, kdo to nevidí stejně, jako já. Každej z nás má svojí hlavu a každej z nás k tomu má jinej přístup.

Pokud vás ještě zajímá, čím se takový influencer živí a jaký má možnosti, určitě si přečtěte článek u holek z A Cup Of Style ZDE. Holky to krásně zpracovaly a (nejenom) já jim za to moc děkuju.

První část mého příjmu – spolupráce

Téma blogování a komerce na sociálních sítích vnímám pozitivně a zároveň negativně už delší dobu. Když čtu teď ten můj článek zpětně, tak mám hroznou radost, že jsem se dostala tam, kam jsem v tu chvíli, kdy jsem ho psala, chtěla. Je super, že se z našeho koníčku stala zároveň naše práce, ale není tak jednoduchý všechno dobře a smysluplně propojit. Tenkrát se mi pořád opakovalo v hlavě, že nechci bejt závislá na příjmu z reklamy na blogu. Člověku, kterej je na tomhle příjmu závislej, se totiž postupně posouvaj hranice toho, na co je schopen kývnout. Vyzkoušela jsem si to sama. Tak moc jsem se tím chtěla živit, že jsem ze začátku vzala i spolupráce, na který pyšná úplně nejsem. Samozřejmě tady tohle všechno teprve začínalo, takže jsme byli v tý době všichni vlastně takoví průkopníci, ale i tak si klepu zpětně na čelo. Navíc s rostoucím počtem odběratelů jdou automaticky nahoru i honoráře, a to člověka může lehce zlomit. Neříkám, že je to pravidlo, ale myslím, že když k sobě influenceři budou upřímný (včetně mě), tak dojdou k závěru, že ta finanční závislost na příjmu ze spoluprací dělá svoje. Krásně to pak jde vidět například na blogerech, kteří mají k blogování i svoje normální zaměstnání nebo jiný činnosti (moderování, tvorbu videa, vlastní produkty, správu sociálních sítí, atd.). Mají spoluprací mnohem míň, nejsou na tom příjmu finančně závislí.

V době, kdy jsem psala ten první článek, jsem ale bohužel opravdu na příjmu ze spoluprací závislá byla. Říkám bohužel, protože mě to fakt trápilo. Sama sebe jsem se v tý době začala ptát, jak by mi to vlastně vyhovovalo a jak bych to chtěla mít, kdybych si to mohla nastavit úplně sama. Snažila jsem se v hlavě vytvořit ideální stav, kdy pořád můžu blogovat na plnej úvazek, ale zároveň se nemusím klepat, jestli mi přijde na další měsíc nějaká kampaň a brát každou šílenost. No, a tak se začal logicky tvořit nápad na nějakej vlastní produkt a na dlouhodobý spolupráce.

Řekla jsem si, že se chci spojit s nějakou značkou dlouhodobě a uzavřít tak spolupráci minimálně na jeden rok. Že to bude vyloženě moje podmínka. Výhoda dlouhodobých spoluprací totiž není jenom to, že jste klidnější po finanční stránce, že máte víceméně volnost v tom, co a kdy publikujete, ale taky to, že je důvěryhodná i pro sledující a nekazíte si tím tolik obsah. Jenže jak se vlastně taková dlouhodobá (vysněná) spolupráce řeší a navazuje? Musíte si za tím trošku jít, což platí v každym oboru.

Nejlepší varianta je udělat dlouhodobou spolupráci z tý stávající jednorázový. Pokud jsou obě strany spokojený a dává to smysl, určitě je to logickej krok. Firmy to dost často ani nenapadne, protože jsou zvyklý spíš na kampaně, tak je fajn s tím přijít jako první. Navrhnout, že budete například ambasador a budete produkt nebo službu přirozeně sdílet po celý rok, dva, tři… Za všeho nejdřív ale musíte hlavně pomalu měnit ten současnej stav.

Rozhodla jsem se v tý době, že pomalu ukončím (nebo neprodloužím) stávající spolupráce, který mě nebaví a nedávají mi smysl. V tý době to byly vlastně skoro všechny. Pak už jenom stačilo si sednout a říct nějakou jednu firmu (nebo obor, směr), se kterou by mi to smysl dávalo. Nebo klidně víc firem. Je potřeba, aby si bloger na začátku sám řekl, jakou spolupráci by dělal rád. Nemusí to být přímo nějaká značka, ale říct si, jaký uznává hodnoty, jakej směr a typ spoluprací ho vystihuje a co mu osobně dává smysl. Já si třeba přála spolupráci na nějaký kvalitní přístroje do kuchyně a pak nějaký supermarket, kde jsem chtěla už konkrétně Globus. Říkala jsem si, že by bylo super mít nějaký supermarket, ve kterym si můžu nakupovat co chci a nemusím tak dělat reklamu na několik jednotlivých produktů. Zrovna Globus byl ale v tý době jedinej velkej obchod, kterej mě neoslovil. No a já bohužel nejsem ten typ člověka, co si umí o spolupráce psát, takže to nějakou chvíli trvalo.

Protože jsem ale opravdu stála přímo o Globus, všechny jiný nabídky jsem odmítala. No a za nějakej čas ta nabídka přece jenom přišla. Byla na jednorázovou kampaň na jejich „Zdravý svět“ a já nemohla bejt nadšenější. A jak už jsem psala, z jednorázový kampaně jsem se pokusila rozvinout spolupráci na dlouhodobou a klaplo to. Přišla jsem přímo s návrhem, jak by to mohlo fungovat a co jsem schopná jim nabídnout. Řekla jsem výhody, který taková dlouhodobá spolupráce má a najednou, ani nevím jak, byla podepsaná smlouva na rok. Prostě se toho nesmíte bát – říká někdo, kdo si nikdy nenapsal o spolupráci:D

Nějak ve stejnou chvíli jsem dostala možnost vytvořit workshop/kurz vaření pro blogerky ve spojení se značkou Emco za použití ovesných vloček. Dlouho jsem nad tím přemýšlela, protože jsem nechtěla bejt v pozici, kdy blogerka učí něco další blogerky, ale nakonec jsem viděla, že tam jdou strašně fajn lidi, tak jsem na to kývla. Emco bylo tenkrát strašně spokojený s celým průběhem akce a hlavně se jim líbily recepty, který jsem na akci vytvořila. Dohodla se proto hned schůzka k další možný spolupráci. Měla to být opět jednorázová spolupráce, ale nakonec jsem se sešla s panem Jahodou a na schůzce navrhla možnost tý dlouhodobější. A pan Jahoda na to kývnul. Emco je česká rodinná firma, pracujou tam strašně fajn lidi a souhlasili s tím, že v rámci spolupráce budu propagovat dál jenom ovesný vločky. Ostatní produkty podle svýho vlastního uvážení.

Ostatní spolupráce přišly postupem času a vybrala jsem si je na základě toho, že těm daným firmám věřím, chci je podpořit a mají kvalitní produkty. Seznam všech současných spoluprací je na konci článku.

Druhá část mého příjmu – kuchařka My Cooking Diary

Jak jsem psala už na začátku, jedním z mých cílů bylo navázat dlouhodobý spolupráce, který mi budou dávat smysl. Mám fakt mega radost z toho, že se to povedlo. Z čeho mám ale mnohem větší radost a přijde mi to daleko podstatnější, je příjem za můj vlastní produkt. Asi nemá smysl to tady víc rozepisovat, takže jenom stručně. Díky mojí kuchařce mám dlouhodobě dostatek peněz na to, abych nebyla na příjmu ze spoluprací závislá. Příjem z knížky je totiž vyšší než příjem ze spoluprací. Spousta lidí mi tenkrát rozmlouvala to „samovydavatelství“. Že je to hodně práce, velkej risk, pořád se o něco musím starat… Ale to je právě to krásný. Pracuju na něčem vlastním. Propaguju vlastní produkt, kterej vydělává peníze přímo mně a ne ostatním.

Nevím, kde jsem tu větu tenkrát četla nebo kde jsem ji slyšela, takže není z mojí hlavy, ale zaryla se mi strašně do paměti.

POKUD NEMÁŠ VELKÝ SNY A CÍLE, TVŮJ ŽIVOT SKONČÍ TÍM, ŽE BUDEŠ TRVDĚ PRACOVAT PRO NĚKOHO, KDO JE MÁ.

Myslím, že někdy po přečtení týhle věty jsem se rozhodla vydat knížku. O tom, jak jsem si knížku vydala najdete dlouhej a samostatnej článek ZDE.

Momentálně to není úplně podle tý věty samozřejmě pravda, protože pořád nějaký spolupráce mám a tím vlastně pracuju pro někoho dalšího, ale naprosto mě uspokojuje ten pocit, že nemusím. Že to všechno dělám jenom proto, že to dělat chci a že mi to dává smysl. Dává mi smysl se spojit se supermarketem, kde seženu všechno, co k vaření potřebuju. Dává mi smysl se spojit s firmou Emco, která mi dá příležitost si vyrobit svůj produkt, i když je na jejich poměry nadstandardně nákladnej a úplně jinej (jó, moje granola je fakt prémiová). Dává mi smysl se spojit s firmou, která mi půjčuje ty nejlepší kuchyňský přístroje na trhu a poskytuje mi novej model vždycky, když je k dispozici. A dává mi smysl sem tam podpořit i třeba nějaký začínající nebo zajímavý český projekty.

Moje rady na závěr

Často se mě začínající blogeři ptaj na to, jak si správně nastavit spolupráce. Ze začátku je samozřejmě strašně těžký odolat prvním nabídkám, protože člověka potěší, že o něj mají firmy zájem, ale je potřeba už od první chvíle umět třídit, znát hodnotu svojí práce, svýho času a říkat ne. Respektive od začátku to brát jako práci, za kterou je potřeba bejt nějakým způsobem ohodnocenej. Buď produktem nebo službou, která má nějakou vyšší hodnotu a vám se to vyplatí nebo prostě finanční odměnou.

Každej z nás dělá chyby a učí se, já jsem těch chyb taky udělala spoustu. Důležitý ale je, že si je dokážeme uvědomit a neděláme je znova. Pro mě momentálně platí pravidlo, že míň je víc. Míň, za to kvalitních a dlouhodobých spoluprací přináší větší důvěru sledujících, větší finanční klid a hlavně víc svobody a času na vaše vlastní příspěvky a práci.

MOJE SOUČASNÉ SPOLUPRÁCE A JEJICH FUNGOVÁNÍ

GLOBUS

Se společností Globus spolupracuju už druhý rok a máme nastavený od začátku pořád stejný podmínky. V rámci dlouhodobý spolupráce každý měsíc připravuju nějaký recepty na sociální sítě Globusu, sdílím občas nějaký přínosný a zajímavý stories z nákupu a pokud je nějaká zajímavá soutěž nebo recept, dám to i do příspěvků na Instagram.

Je to placená spolupráce, kdy si část odměny fakturuju a část odměny dostávám na kartičce Globusu na nákupy.

Pokud je pak nějaká jednorázová (například vánoční) kampaň, odměna se řeší zvlášť.

EMCO

Původní dlouhodobá spolupráce byla hodně o sdílení receptů a tvorbě workshopů. Celkově jsem tvořila spíš obsah. Například jsem měla recepty i na zadních obalech ovesných vloček. Na tenhle rok jsme ale přešli na spolupráci formou tvorby produktů a zapojení se do dlouhodobějších plánů. Emco mi například umožnilo si vyzkoušet tvorbu vlastního produktu – mojí granoly nebo spolupracovat na tvorbě knížky, která vzniká na základě fotek od mých sledujících, kteří se zapojili do soutěže o nejlepší ovesnou kaši. Občas pak sdílím, jak všechno tohle vzniká na Instagramu. Spolupráce mě nikam netlačí a mám ve všem volnost, stejně jako u spolupráce s Globusem.

Je to placená spolupráce, kdy si celou odměnu fakturuju a občas mi přijdou nějaké produktové balíčky domů.

ATRANET

Atranet je firma, která nabízí jedny z nejkvalitnějších přístrojů do kuchyně a celkově domácnosti. Na jejich e-shopu najdete jenom vyzkoušený a ty nejvýkonnější stroje. Nabídli mi, že si můžu vybrat přístroje, který by se mi hodily a oni mi je zašlou na testování. Už dlouho jsem toužila po Vitamixu a byla jsem dokonce rozhodnutá si ho koupit, takže spolupráce přišla v nejlepší čas. V nejlepší proto, že jsem ho moc chtěla a v nejhorší proto, že jsem dělala knížku a vůbec jsem neměla myšlenky na nějaký spolupráce.

Naplno jsem tedy spolupráci vzala až teď a momentálně stroje zkouším a testuju. Zatím jsem moc spokojená jak s mixérem Vitamix, tak s odšťavňovačem Kuvings. O tom ale víc zase v jinym článku.

Přístroje mi firma dlouhodobě půjčuje a já je za to občas zmíním na sociálních sítích. Finanční odměna je tady možná formou affiliate programu, což znamená, že můžu dostat procenta z každýho prodanýho přístroje přes můj odkaz. Moje odměna by byla ale na úkor výše slevy pro moje sledující, proto jsem se rozhodla toho nevyužít.

Spolupráce tedy není placená, ale mám za ni dlouhodobě zapůjčený moje vysněný přístroje a vy na ně (i na ty ostatní) máte 10% slevu.

VEMZU

Českej e-shop, kterej má obrovskej výběr designovejch věcí. Ať už jsou to doplňky do bytu, šatníku nebo kuchyně. Dlouho jsem přemýšlela, jestli do spolupráce jít, ale nakonec mě ty krásný talíře u nich na webu zlákaly. A taky teda to, že tím podporuju šikovný mladý lidi. Je to dočasná spolupráce, která končí v prosinci. Mým úkolem je přidat jednu fotku za měsíc na Instagram, kde bude mnou vybranej produkt. Na spolupráci se mi líbí hlavně to, že si můžu vybrat sama produkt, kterej budu propagovat a nikdo mi ani neschvaluje, jak bude fotka vypadat. Takže volnost ve všech směrech.

Je to placená spolupráce, kde část odměny dostávám v kreditech na nákup a část odměny si fakturuju.

Víc spoluprací momentálně nemám. Za uplynulý rok jsem pak měla ještě placenou spolupráci s projektem od Dolce Vita od EU (press trip do Itálie a zvýšit povědomí o používání ochranný známky DOP na sýrech) a pak placený press trip do Polska. Všechno ostatní, co sdílím, dělám z vlastního rozhodnutí a nejsou to oficiální spolupráce. Pak vlastně ještě taková forma bártru probíhá asi s Biodermou. Není to ale placená spolupráce a ani nemám povinnost ukazovat balíčky nikde na sociálních sítích, tak to tak neberu. Jednou za rok pak ale jedeme s holkama na nějaký press trip, což beru jako formu odměny.

Doufám, že vám článek odkryl třeba zase trochu víc to, jak funguju. Víc transparentní už bejt nemůžu. Nově budu od týhle chvíle taky používat českej hashtag #Spolupráce místo anglickýho #Ad. Bohužel mi totiž pořád nefunguje na Instagramu funkce označování placenýho partnerství. Tímto bych ráda vyzvala i ostatní blogery a veřejně známý osobnosti, aby označovali reklamu. Poslední dobou se totiž setkávám opravdu často s tím, že to influenceři neoznačujou vůbec, což mi přijde dost neprofesionální.

K.